Beskrivelse

Kardiotræning også kaldet kredsløbs- eller konditionstræning er enhver form for træning, der får din puls til at stige. Den menneskelige krop er skabt til bevægelse, og vi ved alle, at for at bevare og holde vores muskler i form, skal de selvsamme muskler bruges og bevæges. Bevægelse gør nemlig musklerne stærkere, og stærkere muskler er medvirkende til en sundere og mere effektiv krop. Hjertet er en muskel, og for at gøre det stærkere, skal det – ligesom alle andre muskler – bruges. Et stærkere kardio-vaskulært system betyder, at flere kapilærer leverer mere ilt til muskelcellerne, og dette gør det muligt for cellerne at forbrænde mere fedt – både under træning, men også ved inaktivitet.
Kardiotræning udnytter bevægelsen af kroppens store muskler over længere tid til at hæve pulsen til mindst 50% af max pulsen. Eksempler på kardio workouts er: gåture, løb, cykling, roning og andre aerobe workouts. Træningen bør forårsage moderat svedproduktion – en god indikator for, om du træner med den rette intensitet, er din evne til at samtale; hvis du ikke kan tale i hele sætninger, træner du for hårdt, og omvendt; hvis du overhovedet ikke har nogen problemer med at samtale, skal du træne lidt hårdere.
For at få mest ud af kardio træningen har vi brug for minimum 3×20 minutter med konstant eleveret puls om ugen, men det anbefales at voksne bevæger sig med moderat intensitet minimum 30 minutter pr dag, og børn 60 minutter pr dag.
Kardiotræning giver dig ikke en six-pack, større overarme eller mere tonet ryg eller bryst, men det vil gøre din krop mere effektiv, og bedre rustet til at håndtere de belastninger den udsættes for igennem et normalt hverdagsliv.

Du møder

  • David Klærke
    3 års erfaring

Effekter ved kardiotræning

    Kardiotræning har mange positive effekter på kroppen, nogle af dem er:
  • Vægttab
  • Et stærkere hjerte
  • Stærkere lunger
  • Stærkere knogler
  • Reduceret stress
  • Bedre søvn
  • Mere energi
  • Mindre risiko for hjert-/karsygdomme
  • Forbedrer hjertets evne til at arbejde effektivt
  • Færre humørsvingninger
  • Positiv virkning på depression